Blanche Marie watervallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Angelique & Doranda Brunott - WaarBenJij.nu Blanche Marie watervallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Angelique & Doranda Brunott - WaarBenJij.nu

Blanche Marie watervallen

Blijf op de hoogte en volg Angelique & Doranda

19 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Blanche Marie watervallen

7.30 vertrekken bij t Vat (bekend restaurant in Paramaribo) waar we onze andere 2 tripgenoten ontmoetten. Onderweg proviand inslaan. Eten werd door de gids (Gio + vriend) klaar gemaakt. De weg was ongeveer 300km (zeer hobbelig/kuilen) gemaakt van lateriet (bauxiet) en daardoor rood van kleur. De weg is in 1960 aangelegd voor de transport van bauxiet, maar wordt nu gebruikt door toeristen, het houtbedrijf om zeer grote boomstammen naar Paramaribo of Apoera te brengen of door de lokale bevolking om vanuit het binnenland naar Paramaribo te gaan en terug.

De watervallen waren niet wat we er van verwachtte, stonden voor 90% droog.
We overnachten in een heel simpel houten huis maar wel met bedden en gezamenlijke douche. We hadden uitzicht op de grote “waterval’, wat alsnog wel zeer indrukwekkend was zo met de jungle als achtergrond.

Dag 2

Met z'n vieren wandeling gemaakt en over rotsstenen in de rivier geklauterd.
‘s middags olv Gio nog een wandeling. Angelique is daarna samen met Caroline nogmaals naar de rivier gegaan, over stenen geklauterd, door ‘t water gegaan en pootje gebaad.
Daarna met z’n allen bij de waterval naar beneden en onder de waterval gebadderd, gezeten, echt top!!
Na het eten nachtwandeling gemaakt, helaas geen dieren gespot.

Dag 3
8:00 ontbijt en 9:00 naar Apoera. Onderweg spotte Gio 2!!! luiaarden (verschillende soorten) zo gaaf! Een stukje verder liepen er 4 tamarin aapjes over de weg, Gio en vriend vlogen de bus uit om te proberen er eentje te vangen maar helaas waren ze te snel.
Onderweg ook nog gestopt bij de verlate en geheel overwoekerde treinremise “van Niets naar Nergens” deze is slechts 5 jaar sporadisch in gebruik geweest en toen was het geld op.
In Apoera zelf wandeling gemaakt en daarna nog 'citytour' oa naar het houtverwerkingsbedrijf Greenheart uit HongKong. Dit is de grootste houtzagerij van Zuid-Amerika.
Slapen was niet echt een succes, vechtende honden, een pomp die steeds aansloeg en Marck en Doranda die snurkten. Caroline en Angelique gingen maar op de gang slapen waar ze vervolgens iemand nog harder hoorden snurken en een matras op de grond ligt best hard maar ach was maar voor 1 nachtje dus niet zo erg.

Dag 4
Vandaag weer naar Paramaribo, 475 km weer over de rode lateriet hobbelweg. Rond 18:30 uur waren we total loss weer bij ons appartement

• 21 Maart 2018 - 09:50

Hannie:

Weer een ervaring rijker. De laatste dagen gaan nu in, geniet daar nog lekker van!
    groetjes aan John en Lloyd!