Laatste dag Anaula Nature Resort 9 mrt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Angelique & Doranda Brunott - WaarBenJij.nu Laatste dag Anaula Nature Resort 9 mrt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Angelique & Doranda Brunott - WaarBenJij.nu

Laatste dag Anaula Nature Resort 9 mrt

Blijf op de hoogte en volg Angelique & Doranda

09 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Anaula Nature Resort 9 mrt

Wederom wakker worden met vogelgeluiden, zalig. Na het ontbijt hadden we nog een dorpswandeling. Met de korjaal (bootje) werden we afgezet bij de medische post (Gezondheidscentrum Ladoani) van daaruit zijn we via de landingsbaan (lang recht stuk gras) naar eerst een traditioneel en daarna door naar een christelijk marrondorp gelopen. Een marrondorp is een dorp gesticht door gevluchte slaven van de plantages, deze vind je overal langs de Suriname rivier. Soms woont er op één plekje 1 gezin, maar ze hebben voor elk doel een apart hutje. 1 om op hout te koken, 1 om op gas te koken, 1 als voorraadkast, 1 om te slapen enz. Bij terugkomst op Anaula tas pakken, lunchen en dan met de korjaal naar Atjonie. De chauffeur van het busje bood aan om ons voor 300srd (ongeveer 32 euro) voor de totale groep naar het Brokopondostuwmeer ( https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brokopondostuwmeer) te brengen. Deze is in de begin jaren 60 aangelegd in de Suriname rivier. Hiervoor moesten 5000 mensen gedwongen verhuizen. Er is een gebied van 1560 vierkante kilometer onder water gezet. De elektriciteit werd gebruikt in de aluminiumsmelter van Suralco te Paranam. Sinds de sluiting van de smelter in 1999 wordt het grootste deel van de elektrische energie in Paramaribo verbruikt. Na het bezoek aan het stuwmeer door naar Paramaribo waar we afgezet werden bij een restaurant, waar we hebben gegeten en van daaruit weer met de taxi terug naar Kekemba. Einde dag.